Twitter na Warmii i Mazurach. Kto z niego korzysta?

Jestem wielkim fanem Twittera i jednocześnie jego nieśmiałym ambasadorem. Często słyszę, że Twitter na Warmii i Mazurach nie jest popularny. Postanowiłem więc przyjrzeć się, ile osób i kto z niego korzysta w regionie.

Dłubałem, grzebałem i buszowałem po Twitterze przez naprawdę długi czas. Ostatecznie znalazłem 209 kont osobistych i 143 konta należące do firm, instytucji samorządowych i społeczności. Zdaje sobie sprawę, że wiele kont mogłem przegapić, dlatego jeśli kogoś tu brakuje – dajcie mi znać. Lista będzie aktualizowana, co jakiś czas, więc dorzucę nowe profile. Dane są z dnia 31.03.2016 r.

Możesz obserwować autora na Twitterze: mrcwojcik

Twitter na Warmii i Mazurach. Konta osobiste

No to już odpowiadając, kto korzysta z Twittera na Warmii i Mazurach? W nieznacznej większości sportowcy i dziennikarze sportowi (40 kont), dziennikarze ogólnie (33) i politycy (32). W mniejszości są natomiast blogerzy (19), marketingowcy (18), a także specjaliści od IT (18). Ale już totalną niszą są NGO’si, osoby od religii, edukacji, medycyny, prawa, nieruchomości czy fotografii.

[table “1” not found /]

Jak widzicie, pierwsza dziesiątka należy do sportowców. Prym wiedzie Joanna Jędrzejczyk, która w ostatnim roku zyskała sporo followersów zza oceanu. Co ważne, ponad 85% obserwujących Asię to prawdziwi userzy, a nie fejki. I patrząc na wynik, Asia powinna znaleźć się w rankingach Sotrender. Drugie miejsce należy do Adriana Mierzejewskiego, który choć gra Arabii Saudyjskiej, to jest związany z naszym miastem.

Na kolejnych miejscach mamy komentatora Macieja Iwańskiego i osoby związane z siatkówką – trenera Indykpolu AZS Olsztyn – Andrea Gardini z prawie 10 tys. obserwujących i Paweł Papke – prezes Polskiego Związku Piłki Siatkowej. Dopiero na szóstym miejscu jest Iwona Arent z Prawa i Sprawiedliwości, na siódmym siatkarz Maciek Dobrowolski, na ósmym dziennikarz sportowy Adrian Brzozowski, na dziewiątym polityk SLD – Tadeusz Iwiński, a na dziesiątym dziennikarz sportowy Maciej Jermakow.

Warto tu wyróżnić ekipę Indykpol AZS Olsztyn, która jest wysoko w rankingu firm i społeczności, ale oprócz trenera na Twitterze są też kapitan Paweł Woicki i siatkarze Bartek Bednorz czy Maciek Zajder. Jeśli chodzi o inne dyscypliny, nie jest już tak kolorowo. Sport trzyma się jednak nieźle, bo w regionie jest wielu dziennikarzy sportowych, którzy na bieżąco komentują i dyskusją, choćby Emil Marecki czy Maciej Świniarski.

Politycy z Warmii i Mazur mogliby lepiej wykorzystywać Twittera. Najaktywniejszy jest Michał Wypij, doradca w Gabinecie Politycznym Wiceprezesa Rady Ministrów J. Gowina. Tuż za nim w liczbie tweetów są miejscy radni Krzysztof Kacprzycki z Olsztyna i Michał Kochanowski z Kętrzyna. Szkoda, że np. Piotr Cieśliński z PO i wspomniana już Iwona Arent z PiS korzystają z TT głównie jako… przypięcie tam treści z Facebooka.

[table “2” not found /]

Tu warto wspomnieć, że wg. liczby tweetów najaktywniejszym użytkownikiem tej aplikacji jest dziennikarz Adrian Brzozowski. Tuż za nim jest specjalista od gier Michał Grabowski. W dziesiątce najaktywniejszych znajdują się także Magdalena Duchnowska, Adam Wielgosiński (sport), Emil Marecki (sport), Dziecięce Klimaty (blog), Viola, Michał Wypij (polityka), piszący ten post autor i Sonia Solorz-Taciak.

To nie jest taki wesoły obraz, bo ponad 60 osób bardzo rzadko tweetuje. A przecież to właśnie o aktywność na Twitterze chodzi.

Twitter na Warmii i Mazurach. Firmy, instytucje i społeczności

W kategoriach firm, instytucji i społeczności zdecydowany prym wiedzie konto Indykpolu AZS Olsztyn z prawie 4 tysiącami obserwujących. Drugie miejsce należy do miasta Olsztyna (1886 obserwujących). Kolejne miejsca należą do mediów – Gazety Olsztyńskiej (1753) i strony stomil.olsztyn.pl (1636). Piątka należy do Teatru Jaracza (1296) i drużyny Stomilu Olsztyn (1248). Ostatnie konta to Elbląg24.pl, Radio Olsztyn, firma Zortrax i Olsztyn Żyje.

[table “3” not found /]

Porażające jest jednak to, że większość profili w tej kategorii nie jest aktywnie prowadzonych. Bardzo słabo świadczy to o firmach – potencjalny klient trafia na ich Twittera i widzi pustkę. Tak naprawdę – najlepiej radzą tu sobie media, chociaż częściej reprezentowani po prostu przez dziennikarzy.

Kolejnym wielkim błędem firm jest… podłączenie konta do Facebooka. Tak zrobili prowadzący Miasto Olsztyn. To profil widmo, który dołącza tylko treści z fejsa. Ostatecznie, gdy padają pytania o to, gdzie można się przejść lub co znaleźć, nikt z miasta na to nie odpowie. A przecież można fajnie prowadzić miejski profil, czego przykładem jest choćby miasto Gdańsk.

Skąd są userzy Twittera?

Odpowiedź jest prosta – głównie z Olsztyna. Ponad 150 osób tweetuje właśnie ze stolicy regionu. Ale to, co jest fajne, że tweetują też osoby z Elbląga, Ostródy, Kurzętnika, Kętrzyna czy Ełku. Jeśli chodzi o firmy to oprócz Olsztyna, dominuje Elbląg i Ełk.

Co z tym Twitterem? Patrząc na cały obraz i wszystkich użytkowników to można pozytywnie patrzeć na naszą małą lokalną społeczność. Ponad 300 tysięcy tweetów i coraz to nowe bardziej zaangażowane osoby sprawiają, że jest fajniej dyskutować o regionalnych problemach i wydarzeniach.

5 komentarzy

Anna 23 maja, 2016

kiedy będzie aktualizacja userów z WiM?

Marcin Wójcik 23 maja, 2016

Większa aktualizacja w lipcu, ale na bieżąco staram się dodawać nowe osoby:)

Anna 29 lipca, 2016

Chyba nie zdążysz z lipcem 😉 a ja czekam